Η κριτική του Μπακούνιν στη θρησκεία δεν μπορεί να εφαρμοστεί στο Ισλάμ, ακριβώς επειδή το Ισλάμ αρνείται κάθε αναπαράσταση του Αλλάχ, θεωρώντας την κιόλας ως την πιο απεχθή πράξη. Όμως, αυτό ακριβώς είναι που έχουν κάνει οι κληρικοί όλων των θρησκειών στη διάρκεια της ιστορίας. Είναι λογικό το Κοράνι να απηχεί αυτές τις διαστρεβλώσεις και να καταγγέλλει την ιδιοποίηση της ανθρώπινης πνευματικότητας από τους πολιτικούς και τους ιερείς.
Ξεκινώντας από αυτή τη διαπίστωση, υποστηρίζω το εξής: ότι το Κοράνι εμπεριέχει μια ριζοσπαστική κριτική της θρησκείας. Αυτή η κριτική μπορεί να παραλληλιστεί με αυτή που διατύπωσαν στοχαστές όπως ο Νίτσε ή ο Μπακούνιν και επίσης μπορεί και πρέπει να γίνει πρώτα απ' όλα στους αντιδραστικούς κληρικούς που αυτοαποκαλούνται μουσουλμάνοι. Το Κοράνι ασκεί κριτική σε συγκεκριμένες μορφές θρησκοληψίας, στη θεσμοθέτηση της θρησκείας, στη φιλοδοξία εκπροσώπησης των κληρικών, στην τυφλή εμπιστοσύνη στη θρησκεία έτσι όπως μας κληροδοτήθηκε, στην υπακοή που οφείλουμε στις υποτιθέμενες θρησκευτικές αρχές και στην αντίληψη ότι μια θρησκεία μπορεί να κατέχει την αλήθεια. Πως μπορεί αυτό να είναι δυνατόν;" (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Περιεχόμενα:
Εισαγωγή
Ισλάμ
Αναρχισμός
Μυστικισμός
Σημεία σύγκλισης και απόκλισης
Υποταγή στην Πραγματικότητα
Η κριτική του Μπακούνιν στη θρησκεία
Τι θέλει να πει ο μουσουλμάνος όταν αυτοαποκαλείται "δούλος του Αλλάχ";
Ελευθερία και φυσική κατάσταση
Άτομο και κοινωνικό σύνολο
Απόρριψη της τυραννίας
Η κριτική της θρησκείας στο Κοράνι
Η κριτική της πραγμοποιημένης θρησκείας
Απόρριψη της ιεροσύνης
Η μυστικιστική εμπειρία ως απαρχή του Ισλάμ
Προφητική πράξη
Η αποκάλυψη ως επανάσταση
Υπήρξε ο Μωάμεθ "αρχηγός κράτους";
Εξουσία και εξουσιασμός
Η εξουσία του Μωάμεθ
Συνέλευση
Απονομή της δικαιοσύνης
Υπήρξε ο Μωάμεθ δικαστής;
Αλληλοβοήθεια
Κρίνοντας σύμφωνα με αυτό που αποκαλύφθηκε
Οικονομική δικαιοσύνη
Οικονομική ηθική
Περιορισμός της ατομικής ιδιοκτησίας
Απαγόρευση της τοκογλυφίας
Ζακάτ
Οικολογία
Τζιχάντ και κράτος
Umma, μια ισλαμική κοινότητα
Κατακλείδα